#endelavoss - foto och filmproduktionen behind the scenes
Som ni kanske läste på Facebooksidan precis, kommer jag som nämnt presentera ett grymt projekt inom kort, och nej det är inte detta jag nu kommer skriva några rader om, hur grymt detta än är. GAIS driver en "kampanj" om man kan kalla det för det, som heter #endelavoss (www.endelavoss.se) ihop med ett gäng fantastiska film- och stillbildsfotografer, där GAIS reser runt till en ny supporter inför varje ny hemmamatch under pågående säsong. Denne supporter intervjuas i sin tur samtidigt som kameran rullar och fotograferas därefter. Supportrarna som filmas och fotograferas, har som vanligast, oftast en speciell koppling till föreningen på ett eller annat sätt, vilket GAIS uppmärksammar och använder som marknadsföringsmaterial på olika sätt inför varje hemmamatch. Detta är enligt mig, en mycket fin kampanj och tanke där vår kära förening välkomnar in folk från alla olika hörn och kanter, där alla är välkomna, där alla är En Del Av Oss, en del av en så vacker gemenskap, en del av GAIS.
Inför GAIS - Syrianska FC under den här säsongens avslutande höstdel, fick bland annat jag, Linus Annlöv, Martin Hummel-Gradén och Erik "Frallan" Bergkvist hoppa in och lösa fotograferingen och filmningen själva på grund av förhinder hos de huvudsakligt ansvariga fotograferna. Något jag under hela säsongen lite i smyg gått och smådrömt om, eftersom det är sådana uppdrag jag brinner för. Så när Frallan messade och frågade om jag var på, kan ni nästan föreställa er glädjen hos mig. Yey! Och visst fan var det bland de roligaste uppdragen jag fått göra i GAIS, so far.
Inför GAIS - Syrianska FC under den här säsongens avslutande höstdel, fick bland annat jag, Linus Annlöv, Martin Hummel-Gradén och Erik "Frallan" Bergkvist hoppa in och lösa fotograferingen och filmningen själva på grund av förhinder hos de huvudsakligt ansvariga fotograferna. Något jag under hela säsongen lite i smyg gått och smådrömt om, eftersom det är sådana uppdrag jag brinner för. Så när Frallan messade och frågade om jag var på, kan ni nästan föreställa er glädjen hos mig. Yey! Och visst fan var det bland de roligaste uppdragen jag fått göra i GAIS, so far.
Det utvalda "bytet" inför denna tagningen var Emil Ursholm. En kille som spelat i GAIS sedan han var fem år, vilket har gett honom tretton fina år i föreningen. Detta var givetvis något att uppmärksamma eftersom han än idag spelar i GAIS, idag i GAIS U19-lag. Inspelningsplatsen för den här filmen var Gaisgården. När vi kom fram, planerade vi vad var och en skulle göra, vart de olika klippen skulle tas och hur allt skulle gå till. Frallan och Martin brukar i vanliga fall vara med när de andra fotograferna för kampanjen filmar/fotar, vilket gjorde det enklare för mig och Linus att hänga med i arbetsflödet. Vi kom fram till att intervjun skulle ske inne i U19-omklädningsrummet, i den klassiskt stökiga men sköna "omklädningsrumsmiljön". Utan att röja om alldeles för mycket gjorde vi plats för en utav de fasta kamerorna då vi körde med mina två soulmates 7D:n och 7D MkII:n. Den fasta placerades ut på ett stativ med ett 50mm objektiv, strax bakom bredvid Martin som skulle sitta bredvid och ställa intervjufrågorna till Emil som i sin tur skulle svara på dem som i en vanlig samtalskonversation. Det var alltså inte tänkt att han skulle rikta blicken åt kamerornas håll, kamerorna skulle verka som en liten "fluga på väggen", typ.
Vi riggade därefter ihop den andra kameran med mitt zoombara 24-70mm objektiv, som Linus och jag skulle smyga runt med och filma. Frallan fick ansvara för min medtagna mic som jag hade fått låna från skolans uppsjö av utlåningsprylar. Ni vet, en sådan man ser på TV-intervjuer, med en stor päls runt om. Den stod Frallan och höll i, med hjälp utav en lång bom för att micen skulle föras så nära Emil som möjligt utan att hamna i bild. Vi valde alltså att ta upp ljud separat eftersom man sällan använder ljudet som systemkameran tar upp. Det blir kort sagt mycket bättre kvalitet på råmaterialet om man lägger på det separat upptagna ljudet från micen. Detta gjorde vi med hjälp utav en H4N-apparat, som var kopplad till den separata micen med pälspuffet runt om. Vi körde några testtagningar för att se så att ljudet balanserades rätt i rätt styrka, ställde in kamerorna och intog våra positioner i det stökiga omklädningsrummet.
Själva filmningen tog runt en/två timmar att genomföra, om jag inte missminner mig totalt. Kan har varit mer eller mindre. Detta på grund av att vi tog lite omtagningar och att Martin ställde frågor med pauser emellan för att Emil skulle kunna svara och för att klippningen i efterhand skulle bli enkelare att genomföra. I pauserna hann man justera saker som att formatera minneskort, host host, som jag hade glömt innan jag tryckte på record, vilket gjorde att minnet konstigt nog tog slut snabbt som fan. Ibland är hjärnan helt enkelt inte med. Under filmningen fick jag och Linus smyga runt med min andra kamera som ni i filmen ser klipp ifrån när vi filmar andra vinklar utifrån den "fastställda" vinkeln. Detta för att ljudet från fotstegen inte skulle tas upp av micen som var otroligt ljudkänslig som nästan tog upp vad som helst. Men det var ett par mysiga timmar där inne. Det var det. Vi filmade lite klipp inför deras match samma eftermiddag samt under match, eftersom olika vinklar från olika tagningar skulle klippas in i filmen.
När vi beslöt oss för att nöja oss, var det dags för affischfotograferingen. Tanken med bilderna var att de skulle fotograferas med blixtljus, där vi använde en reflektor ihop med ett påsatt raster för att skapa ett skarpt och riktat blixtljus för att belysa Emil starkt. Vi valde tre utgångsvinklar, två i omklädningsrummet och en utifrån med en utav planerna i bakgrunden i direkt motljus. Jag tog bilderna inomhus något sådär halvinknödd mellan bänkarna för att få med hela Emils kropp på den ena bilden som ni kan se här nedanför (när han sitter ned). På den och den andra inomhusbilden är blixten riktad högt ovanifrån från den vänstra sidan. Liknande även på utomhusbilden, där vi dock fick kräma på med blixtstyrkan för att överrösta motljuset från solen. Tre bilder jag personligen älskar, de har allt. Ljussättning, skärpa, goa kontraster, en känsla av närvaro i Emils blick och en GAIS:ig känsla.
Råmaterialet i form av filmfiler och ljudfiler gavs till Martin som i sin tur skulle ge det till företaget som i vanliga fall brukade redigera bildmaterialet och klippa kampanjfilmerna. Jag la fotografierna i svartvitt, detta för att kampanjen har ett enhetligt visuellt uttryck som redigerarna jobbat med under hela säsongen i form av den snygga svartvita effekten både i filmerna och fotografierna. När materialet hade redigerats, formgav Martin affischerna med det snygga typsnittet vi ser här nedan, som ni sett under hela säsongen på olika sätt i och kring GAIS. Otroligt passande till denna typ av uppdrag. Som slutligt resultat blev vi alla nöjda som tillfälliga stand-ins. Filmen användes på GAIS sociala medier, hemsida, youtube och spelades upp i samband med GAIS - Syrianska FC på Gamla Ullevis storbildsskärmar. Bilderna användes som affischer ute på stan och liknande. Här nedan kan ni ta del utav materialet i form av stillbilder och rörlig bild samt lite skönt behind the scenes-material.
Vi riggade därefter ihop den andra kameran med mitt zoombara 24-70mm objektiv, som Linus och jag skulle smyga runt med och filma. Frallan fick ansvara för min medtagna mic som jag hade fått låna från skolans uppsjö av utlåningsprylar. Ni vet, en sådan man ser på TV-intervjuer, med en stor päls runt om. Den stod Frallan och höll i, med hjälp utav en lång bom för att micen skulle föras så nära Emil som möjligt utan att hamna i bild. Vi valde alltså att ta upp ljud separat eftersom man sällan använder ljudet som systemkameran tar upp. Det blir kort sagt mycket bättre kvalitet på råmaterialet om man lägger på det separat upptagna ljudet från micen. Detta gjorde vi med hjälp utav en H4N-apparat, som var kopplad till den separata micen med pälspuffet runt om. Vi körde några testtagningar för att se så att ljudet balanserades rätt i rätt styrka, ställde in kamerorna och intog våra positioner i det stökiga omklädningsrummet.
Själva filmningen tog runt en/två timmar att genomföra, om jag inte missminner mig totalt. Kan har varit mer eller mindre. Detta på grund av att vi tog lite omtagningar och att Martin ställde frågor med pauser emellan för att Emil skulle kunna svara och för att klippningen i efterhand skulle bli enkelare att genomföra. I pauserna hann man justera saker som att formatera minneskort, host host, som jag hade glömt innan jag tryckte på record, vilket gjorde att minnet konstigt nog tog slut snabbt som fan. Ibland är hjärnan helt enkelt inte med. Under filmningen fick jag och Linus smyga runt med min andra kamera som ni i filmen ser klipp ifrån när vi filmar andra vinklar utifrån den "fastställda" vinkeln. Detta för att ljudet från fotstegen inte skulle tas upp av micen som var otroligt ljudkänslig som nästan tog upp vad som helst. Men det var ett par mysiga timmar där inne. Det var det. Vi filmade lite klipp inför deras match samma eftermiddag samt under match, eftersom olika vinklar från olika tagningar skulle klippas in i filmen.
När vi beslöt oss för att nöja oss, var det dags för affischfotograferingen. Tanken med bilderna var att de skulle fotograferas med blixtljus, där vi använde en reflektor ihop med ett påsatt raster för att skapa ett skarpt och riktat blixtljus för att belysa Emil starkt. Vi valde tre utgångsvinklar, två i omklädningsrummet och en utifrån med en utav planerna i bakgrunden i direkt motljus. Jag tog bilderna inomhus något sådär halvinknödd mellan bänkarna för att få med hela Emils kropp på den ena bilden som ni kan se här nedanför (när han sitter ned). På den och den andra inomhusbilden är blixten riktad högt ovanifrån från den vänstra sidan. Liknande även på utomhusbilden, där vi dock fick kräma på med blixtstyrkan för att överrösta motljuset från solen. Tre bilder jag personligen älskar, de har allt. Ljussättning, skärpa, goa kontraster, en känsla av närvaro i Emils blick och en GAIS:ig känsla.
Råmaterialet i form av filmfiler och ljudfiler gavs till Martin som i sin tur skulle ge det till företaget som i vanliga fall brukade redigera bildmaterialet och klippa kampanjfilmerna. Jag la fotografierna i svartvitt, detta för att kampanjen har ett enhetligt visuellt uttryck som redigerarna jobbat med under hela säsongen i form av den snygga svartvita effekten både i filmerna och fotografierna. När materialet hade redigerats, formgav Martin affischerna med det snygga typsnittet vi ser här nedan, som ni sett under hela säsongen på olika sätt i och kring GAIS. Otroligt passande till denna typ av uppdrag. Som slutligt resultat blev vi alla nöjda som tillfälliga stand-ins. Filmen användes på GAIS sociala medier, hemsida, youtube och spelades upp i samband med GAIS - Syrianska FC på Gamla Ullevis storbildsskärmar. Bilderna användes som affischer ute på stan och liknande. Här nedan kan ni ta del utav materialet i form av stillbilder och rörlig bild samt lite skönt behind the scenes-material.

Och såhär såg det ut under produktionen:

Frallan sköter micen och bommen fint och Linus filmar på!

Fasta kameran bredvid intervju-Martin filmar det fasta materialet.

Micen utan pälsen på i det fina omklädningsrummet.

Lajneee in action vid affischplåtningen. Fin mage ja. Hej.