Rubrik saknas, veckor av skyhögt tempo

Fotograferingar, Fotoskolan GBG, GAIS / Permalink / 1
Då har ytterligare sju veckor gått av frånvarande bloggning om skolan och mitt fabulösa fotografliv. Mycket har hänt. Det vill jag lova. Därav frånvaro. Nu är det jullov och då ges det tid för sådant som man i vanliga fall inte hinner med, typ blogga och reflektera och andas ut. Vecka 46, en hektisk vecka men en utav de mest lärorika vi hittils haft. Kungen över filmljussättning, David Bicho, fick äran att ha vår fantastiska klass i filmkurs i nästan tre veckor. Vi blev indelade i grupper där vi skulle skapa en reklamfilm per grupp med inspo från Super Bowl-reklamindustrin. För det är verkligen en industri. Vi hade intressanta ljussättningsgenomgångar på b.la Gothenburg Filmstudios bredvid skolan, i en enorm filmlokal utan värme. Det var kallt. Men värt det. Vi fick även lära oss hur man bör tänka vid filmskapande ur olika perspektiv och hur man bör föra kameran i riktningar för att skapa olika effekter och hur man bör tänka per bildruta etc. Ja, vi lärde oss så otroligt mycket under dessa veckorna och mitt intresse för rörlig bild bara växer och växer! 

Mitt emellan reklamfilmsprojektet med gruppen, hann en med att åka till Borås med GAIS U19 för att bevaka deras cupmatch. Kyligt så in i helvete men som vanligt alltid lika roligt att plåta och se GAIS framtid spela. Jag hann även samma helg, att fotografera i studion till en studiouppgift vi fick för en månad sedan. Uppgiften som löd var att vi skulle hitta en lämplig kund där våra tänkta bilder till uppgiften skulle kunna passa in i helst ett magasin eller liknande. Jag valde först tidningen Offside där tanken var att plåta tre spelarporträtt med blixt i miljö, detta blev ändrat till en idé för IKEA med produktfoto, som jag faktiskt genomförde. Dock använde jag inte det materialet eftersom jag efter den fotograferingen övergick till idén om Offside när jag fotade två vänner från U19. Jag flyttade in idén till studion helt enkelt. Testade på Martin Shoellers ljussättning, som jag fullkomligt föll för. 

Däremellan fick jag en förfrågan om ett fotojobb för Dansforum på Möllan i Mölndal. Jag fotograferade dansuppvisningar till ett DVD-omslag för uppvisningen, där jag fick chansen att använda mig av mitt ögonblicksfotograferande. Möllan var en ganska så mörk lokal där man fick jobba med strålkastarljusen, något som jag är fullkomligt kär i utöver blixtar. Ett roligt och lärorikt uppdrag. 

Och för att inte glömma, jag hann även med att tävla med min lilla häst. Och vi vann klubbmästerskapet (i dressyr) och kom totalt tvåa i hela klassen för LB:2. Värt att tillägga var att vi red hela ritten till ett surrande och ringande brandlarm som startade pga brända bullar i stallets café... Vi fick höga procent trots ett såpass störande moment, vilket jag än idag är mycket stolt över min häst för. 

Därefter påbörjade vi det kanske mest oklara projekt jag någonsin varit med och genomfört, i skolan. Tillsammans med IP-klassen. Efter att ha haft grupparbete i tre veckor i filmkursen, skulle vi nu påbörja ytterligare två veckor av grupparbete.. Och för er som känner mig, vet att jag trivs som bäst när jag arbetar ensam i skolan. Därav drev jag eget UF-företag på gymnasiet och dylikt. Men, jag vet inte hur jag på enklaste sättet ska förklara den här uppgiften, så jag låter helst bli. Istället kan jag berätta att mitt älskade LBS (min föredetta gymnasieskola) kom till skolan och hälsade på med elever från årskurs två och tre. Det var så himla roligt att träffa alla igen och att få berätta om skolan och visa arbeten man gjort under den gångna terminen på YRGO. 

Mitt emellan samarbetet med IP-klassen och det oklara projektet, hade vi redovisning av studiouppgiften vilket gick bra. Under all den här tiden, bedrev jag planering inför min då kommande fotoutställning "Berätta varför GAIS är så speciellt", vilket i sin tur har krävt så enormt mycket tid. Bilder skulle väljas ut, redigeras, göras printklara, printas, bildtexter skulle skrivas, väggar skulle fixas. Paniken om att inte hitta utställningsväggar smög sig fram, men det visade sig att LBS hade ett flertal väggar att låna ut till mig. Och det kan jag inte tacka dem nog för. Tack! 

Tillslut hade vi den efterlängtde redovisningen av det oklara projektet och under samma dag som vi hade redovisningar, var jag med och filmade/assade under skolans luciatåg. Japp, ni förstår ju själva hur högt tempo de senaste veckorna haft, när man både haft skola, fotojobb, jobb i stallet, utställning, planering av Australienresa och privatliv att hantera. 

Men, så fort skolan tog slut, påbörjades ett nytt livskapitel. Fick ett mejl med en förfrågan om att göra ett filmjobb, där jag skulle filma bandet Rockstars on Mars under ett gig på Sticky. Det var kanske det roligaste jobbet jag gjort på länge, och det var mitt absolut första betalda filmjobb. Filmproducenten och bandet blev nöjda med resultatet, vilket lugnade mitt prestationsfyllda hjärta en aning. Filmen ska bli en musikvideo/reklamfilm för deras aukustiska gig. Några dagar senare fick jag förfrågan om att göra ytterligare ett filmjobb där huvudsyftet var reklamfilm för Gala Entertainment. Första filmningen var på Världskulturmuseet i Göteborg, där jag filmade deras uppträdande under en stor julbordstillställning. Även det otroligt lärorikt och roligt. Nästa filmning är på Svenska Mässan i januari och jag längtar redan! 

Och tillsist fick jag avslutat fotosäsongen och påbörja lovet med att ha utställningen "Berätta varför GAIS är så speciellt". Jag kommer dock göra ett separat inlägg kring den. Men såhär har mina senaste sju veckor sett ut, på ett litet ungefär. Och satan i gatan vad jag lärt mig mycket, inte bara i skolan utan även ute på mina uppdrag/jobb. Det är det som gör fotograflivet så speciellt, man blir aldrig riktigt fullärd under en utbildning utan det är ute på jobben de riktiga kunskaperna och erfarenheterna byggs. Här nedan ser ni några bilder från mina uppdrag/uppgifter från de senaste veckorna!


Fotouppdrag på Möllan för Dansforum
 
IF Elfsborg - GAIS U19 Borås Arena cupmatch
 
 
 
 
 
 
Studiouppgiften för tidningen "Offside" som tänkbar kund
 
 
Rockstars on Mars på Sticky Fingers (stillbild från filmuppdraget)
#1 - - Johanna Larsson:

Du är så sjukt duktig, begåvad och ambitiös Line! Saknar dig och våra oklara konversationer.. och saknar att höra dig säga just ordet ''oklart'' typ 10 gånger varje minut! (vår favorit smilie)

You rock!

Till top