Renodlad Action

Fotograferingar, Fotoskolan GBG / Permalink / 0
I mitt senaste blogginlägg berättade jag om fotografen Thomas Morel som jag träffade under eventet ShotGOT i Göteborg Filmstudios. Fotografen som helt fick tillbaka mitt sug för fotografi, som arbetar på precis det sättet som jag alltid drömt om att en dag få göra. Eftersom jag hann träffa honom innan vårt enskilda projektarbete i skolan skulle påbörjas, ändrade jag min tanke om att göra en "reklamfilm" till att helt och hållet utveckla mig inom min egna typ av fotografi och arbeta med den - action. Vi har under de tre senaste veckorna arbetat med egna projekt i klassen, som avslutningsvis knöt ihop säcken med en vernissage som hölls hos Macforum på Östrahamngatan 16.

Projektet Action, som jag renodlat valt att kalla det, handlar främst om att fånga det perfekta och kontrollerande ögonblicket. Ett projekt där jag själv skulle få vara den kontrollerande och styrande faktorn i allt för att skapa en bild helt utifrån mina tycken och tankar. Till projektet hade jag en klar tanke över vad för typ av bild jag ville skapa, och vem jag skulle fråga för att möjliggöra detta. Tobias har tidigare varit modell för ett utav mina skolarbeten och är dessutom målvakt, vilket underlättade eftersom det var en målvaktsbild som skulle tas. Jag visste att jag skulle behöva mycket olika typer av redskap för att kunna genomföra fotograferingen på absolut mest säkra tänkbara sätt och jag visste att det skulle behövas mycket med tid. Redskap fick vi gott om med tanke på att jag fick låna min grundskolas idrottshall på Hedeskolan. Där hade vi både madrasser av olika slag samt trampoliner om så skulle behövas. Tiden blev dock knapp av olika anledningar, vi plåtade aktivt i cirka två timmar där vi båda gick in i någon slags bubbla för vi visste att satte vi inte den perfekta bilden idag, skulle det bli svårt att få till ytterligare ett fototillfälle eftersom det var en kommunal idrottshall vi lånade som egentligen var fullbokad jämt och ständigt. Bilden sattes i dubbel uppsättning, och vi fick uppleva den hittills roligaste fotograferingen jag i alla fall haft! 
 
Jag tänkte inte djupdyka i hur allt gick till mer än att snabbt tala om att jag i det här projektet arbetat med Hasselbladsystemet som vi har i skolan. En H3D-50 modell, just för att kunna frysa ett ögonblick synkat med mina blixtar. När man tänker Hasselblad, tänker man oftast inte på action- och sportfoto, vilket gör det hela ännu lite mer spännande. Jag var väl medveten om svårigheterna fotograferingen skulle innebära, men jag var även medveten om hur jag skulle hantera och lösa dem. För att möjliggöra en omedelbar reaktion hos kameran, stängde jag dess spegel vilket bidrog till att jag inte längre kunde se in i kamerans sökare när bilden skulle tas. Därav var jag i förtid tvungen att lägga och ställa in skärpa där Tobias skulle hoppa. I ett snabbt rörelsemoment är det svårt att exakt förutse vart modellen i fråga kommer hamna i bild eftersom ögonblicket varierar från gång till gång som det utförs. För att underlätta för Tobias tejpade vi fast ett riktmärke i den stora madrassen där jag ville att han skulle landa efter hoppet. Detta gjorde att jag i förtid kunde ställa in skärpan precis vid markeringen. Det var inte alltid som det fungerade eftersom det kan skilja små små centimeter som är avgörande om en skärpa sitter eller ej, men när den väl satt och ögonblicket man var ute efter var perfekt, då var man bra nöjd. 
 
Till fotograferingen lät jag min käre GoPro rulla ur lite olika vinklar just för att vi själva i efterhand skulle få se hur vi arbetade inför kommande fotograferingar, samt för att visa er. När man är inne i sin lilla bubbla av målmedvetenhet och koncentration glömmer man snabbt av vad tusan man egentligen höll på med under timmarna man var inne i en helt annan värld. Denna film visades tillsammans med målvaktsbilden på vår gemensamma klassvernissage som hade öppningspremiär i fredags på Galleri Äpplet hos Macforum på Östrahamngatan 16 i Göteborg. Eftersom jag fotade med Hasselblad, valde jag att trycka bilden stor för att få en helt annan dynamik i den. Jag lät Sandeng trycka den i 60x150cm på en slät och fin kapaskiva, som jag senare hängde upp mitt i galleriets mitt. 

Jag vill passa på att tacka alla som stöttat mig i mitt nyöppnade projekt och till alla er som kom på vernissagen i fredags. Det var ooerhört roligt att höra vad ni tyckte om verket och filmen, och jag kan lova att vår examensutställning kommer bli ännu fetare! Det har helt klart varit tre oerhört givande veckor eftersom jag har fått djupdyka i det jag älskar som mest inom fotografi - action! 

Utställningen hänger hos Macforum mars ut för er som vill ta del av blandad fotokonst av mig och min klass.
 
Nedan ser ni resultatet av fotografering nr 1, hängningen i galleriet samt behind the scenes filmen från fotograferingen:
 
 
 
 
 
 
Till top