Dansa som kungen - Sommarlov på ingång

Fotoskolan GBG / Permalink / 0
Sist jag rörde bloggen var efter vernissagen jag och mina klasskamrater hade på Macforum inne i stan, i mars. Nu sitter jag här igen och har knappa två veckor kvar av mitt första år på yrkeshögskolan. För ett år sedan vid den här tiden förberedde man sig för balen och studenten, med förhoppningar om att bli antagen till drömutbildningen. Samma dag som studenten ägde rum, fick jag även mitt besked (på studentfrullen) att jag blivit antagen. Och nu sitter jag här och ser tillbaka på hur detta året varit, vilka förväntningar jag hade när jag började och vad tusan jag hållit på med. Och jag kommer fram till att jag gjort oerhört mycket lärorikt, lärt känna vänner för livet, knutit nya kontakter, tjatat hål i hövve på hundratals personer om GAIS, nått nya mål och satt upp nya mål. Och att sammanställa terminen på ett någorlunda kortfattat men övergripande sätt krävs för att jag ska kunna smälta allt och ta in allt jag varit med om. Och detta delar jag hemskt gärna med mig av! 
 
MONTAGE
Har många personliga favoritkurser från vårterminen som gått, däribland collage/montagekursen där jag gjorde ett ganska så galet men samtidigt verklighetstroget familjecollage direkt efter nyår. Mitt syfte med det var att lära mig så mycket det bara gick för att kunna skapa ett montage som skulle kännas så verkligt som möjligt, trots att de innehållande elementen inte är verkliga överhuvudtaget. Denna kursen fick upp mina ögon för att skapa montage, något jag definitivt skulle kunna tänka mig att fortsätta med i framtiden som eget projekt eller liknande. Man kan använda montagetekniken till så mycket mer inom fotografi.
 
 
FILMKURS
Därefter hade vi filmkurs två där vi i grupper skulle skapa ett konstnärsporträtt genom att skapa en kort dokumentärfilm om denne person vi blev tilldelade. Vi fick äran att arbeta med konstnären Lars Eje Larsson som vi i gruppen kom nära och fick mycket goda möjligheter till att skapa en grym film ihop. När filmen var färdig och delades till allmänheten fick den över förväntan mycket fin kritik från alla möjliga håll och kanter. Med över 2700 visningar på youtube på bara några dagar kunde vi med stolta och lätta steg gå ur detta projektet och blicka framåt till nästa. 
 
 
Eget projekt - ACTION
Det var äntligen dags för veckor av eget arbete med egna personliga projekt! Som vi hade väntat. Ett projekt som skulle sluta med en vernissage och utställning. Här fick vi chansen att fördjupa oss i vad vi ville under (tror det var) tre veckor och självklart valde jag att lägga all fokus på action. Tillsammans med min kära vän Tobias Johansson som tidigare ställt upp som modell för mig, lånade vi min låg/högstadieskolas idrottshall för en dag, drog med blixtar, tre olika digitala kameror, gopros och stativ för att kunna skapa en ruskigt fet fotografering. Idrottshallen hade allt vi behövde; utrymme, trampoliner, mjuka stora mattor, basketkorgar, fotbollar, ja you name it. Syftet med mitt projekt var att fånga ett ögonblick som skulle vara svårt att återfå, fånga en rörelse och visa en rörelse mot en svart bakgrund. Och eftersom Tobias är fotbollsmålvakt fick han ställa upp och slänga sig ett ex-antal gånger framför kameran. Till projektet använde jag en digital Hasselbladare för att kunna jobba med snabba slutartider i kombination med mina två studioblixtar. Kika in behind the scenes-filmen här nedan för att ta del av processen!
  
 
 
 
REPORTAGE
Efter en lyckad filmkurs var det dags för reportagekursen som GP:s fotograf Lisa Thanner höll i. En kurs där vi skulle följa med en kreativ person under minst två dagar och dokumentera deras arbetsflöde. Den första personen jag tänkte på var fotografen Carl Sandin som fotar sport åt Sveriges största sportbildbyrå Bildbyrån. Eftersom jag kände honom sedan tidigare, chansade jag och frågade om han hade tid att ha en paparazzi med sig under ett par dagar, vilket han hade. Detta ledde till en utav de absolut roligaste projekten jag någonsin gjort och fått vara med på. Jag dokumenterade honom under en fotbollsmatch mellan ÖIS - Varberg, under en porträttfotografering av IFK Göteborg och den första kvartsfinalen i SHL mellan Frölunda - Djurgården. Två intensiva och mycket lärorika dagar för min del där jag inte enbart fick dokumentera honom utan även lära mig så otroligt mycket i en bransch som jag hemskt gärna vill jobba inom i framtiden. Kunde inte önskat mig en bättre person att få dokumentera och det visade sig mycket i slutresultatet på redovisningsdagen där hela reportaget fick mycket fin respons både bild- och textmässigt. För att ta del av hela reportaget, besök min hemsida www.lsl.nu
 
 
SAMARBETE MED REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Efter reportage gick vi snabbt på matfotografiet, en kurs jag inte vill nämna så mycket om. Man kan väl säga såhär; att plåta stilleben på mat föll mig inte riktigt i smaken. MEN, efter den kursen inledde vi en kurs som skulle komma att bli en vändning i heeeela mitt liv. En kurs jag inte hade några som helst förväntningar på från början. 
Tillsammans med Reklam och Marknadsföringsklassen där dem utbildar sig till AD:s (Art directors) och Copywriters, skulle vi inleda ett stort samarbete under två veckor gruppvis. En kurs där vi skulle skapa material för artister, med andra ord ha kreatörer som kunder. 
 
Det första som hände var att jag hamnade i världens absolut skönaste grupp tillsammans med Edvin (från min klass, fotograf), Sofie (AD), Alonnika (Copy) och Jakob (Copy). Vi bildade ett ruggigt bra dreamteam och våra två veckor flöt på som om vi inte hade gjort annat än att arbeta ihop. Utöver detta blev vi dessutom tilldelade den bästa artisten, grymma BELLA SHAH som vi fick äran att skapa en grafisk profil till tillsammans med en press release och pressfotografier. När vi skulle ta pressbilderna, hyrde vi en stor minibuss som jag fick äran att köra tur och retur upp och ned till Åmål med. En minibuss med fruktansvärt ljud och bas, som trots detta gick rakt in i mitt hjärta med min kära grupp. En utav de absolut roligaste dagarna i mitt liv och en utav de absolut bästa fotograferingarna jag någonsin haft. 
 
Bilderna gick hand i hand med den grafiska profilen som vår AD plockade fram och under våra veckor var vi samtliga med och påverkade i varandras arbetsområden, detta för att alla skulle vara så delaktiga i så mycket som möjligt. Vi kan verkligen säga att vi gjort allt tillsammans, in i minsta detalj. Och detta visades tydligt när vi som sista grupp ut på redovsiningsdagen sopade mattan med vår redovisning och presentation. Minns hur fett det var att se sina bilder på Bio Capitols stora bioduk, minns hur Alonnika med grym inlevelse och känsla läste det magiska manifestet, minns hur roligt vi alla hade och det lyste om oss när vi var klara. Fått nya vänner för livet och är så otroligt glad att ha fått hamna i en grupp med så talangfulla människor med samma visioner och ambitioner som en själv. Det betyder allt. Här nedan får ni se lite behind the scenes bilder från fotodagen uppe i Åmål på det hemliga stället, samt slutresultatet med mina tre pressfotografier på BELLA SHAH. 
 
Pressbilderna:
 
AVSLUTANDE DELEN
Och det senaste uppdraget vi hade var "föremålet" där vi i grupper om två fick en tänkt kund och ett uppdrag som vi skulle genomföra utefter uppdragsbeskrivningen och till detta ta fram en tänkt offert för uppdraget. Jag och min klasskamrat Caique fick Forsman och Bodenfors samt Wella Shampo som tänkta kunder och skapade två stilleben produktbilder samt en med modeller i. Och nu innan lovet inleds har vi en portfolio/magasin/bok/indesignkurs. Nu är det inte mycket kvar. Men oj vad mycket man fått uppleva under bara en termin. 
 
Jag känner verkligen att jag fått arbeta med mitt personliga fotografi i mycket utav dem uppdragen jag genomfört under terminen. Mitt mål har alltid varit att hitta ett fotografi som skriker mitt namn, en bildstil som ska vara genomgående i allt jag gör. Och jag kan tycka att jag mer och mer börjar få kläm på den biten, trots att det är en liten bit kvar på vägen.

Ett sommarlov nu känns väldigt väldigt lägligt och jag kan även stolt presentera att jag fått sommarjobb hos fotobutiken Scandinavian Photo i Mölndal i sommar! Jobbar man hårt för att nå sina uppsatta mål finns det inget, verkligen inget som kan stoppa en. Kör in i kaklet och lite till. Step it till you make it, som Jakob i min grupp sa. 
Till top